Tabs

zondag 23 februari 2014

Ruilde naainaald in voor breinaalden

en maakte een sjaal.

Een lekker warme, uit dik garen.

Moeilijk, vraagt u?
Wel nee, easy peasy lemon squizy, zeg ik u!

Voor degene die nog nooit een breinaald van kortbij gezien heeft, u heeft geluk, ik ben in een 'ikzalhetuallemaaleensuitleggen'- bui!

Om te beginnen, heb je dus garen nodig. Je hebt hierin verschillende diktes en kleuren. Ik wou een neutrale en zeer warme. Wil jij een dunnere die compleet matched met je groen met geel afgewerkte regenjas, het kan!
En op het label van je garen, vind je welke dikte van breipennen je nodig hebt.

Aan de slag!

De sjaal is gemaakt met de 'sjaalsteek', wat totally logisch klinkt. Oma noemt de steek zo, dus de echte naam ken ik er niet van.

Afhankelijk van hoe breed je je sjaal wilt, zet je steken op.

Steken opzetten doe je zo.
Je moet enkel zien dat je een oneven aantal steken er op hebt staan. En dan ga je moeten 'uittellen'.
We gaan eerst 2 steken rechts breien, en dan 2 steken averechts. En zo verder, maar we moeten eindingen met 2 averechtse, gevolgd door nog 1 (!!!) rechtse.
Hoe je rechts en averechts moet breien, vind je ook in bovenstaand filmpje. (Ik ben geweldig, ik weet het ;p )

Dan draai je je breiwerk om en je begint op dezelfde manier. Twee rechts, twee averechts, en zo verder.

Je maakt je sjaal zo lang je maar wilt. Maar een sjaal met breilusjes aan de onderkant, lijkt me niet zo handig. Daarom moet je dan de sjaal afkanten. En dat doe je op deze manier.

En als alles dan goed gelukt is, krijg je zoiets:

 
 
 
Er zitten dus door het herspringen van de steken, door de laatste rechtse steek, ribbeltjes in. Wat ik wel mooi vind voor een sjaal.


Indien er nog vragen zijn, shoot!


De winter is wel voorbij, alé, winter, welke winter??? Maar laat u gaan, geef u volledig aan een sjaal of 20, en mail de foto's maar door, dan worden ze hier onder geplaats.


Veel succes!!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten